Vanliga frågor och svar

Om skolval och Bruksskolan

Praktiska frågor

Kan jag välja skola själv?

Ja, det kan du. Alla barn får en placering på en skola i sin hemkommun. Men du har alltid rätt att söka till en annan kommunal skola eller en fristående skola.

Vad är en friskola?

En fristående skola drivs inte av ”den” offentliga sektorn. Bruksskolan följer läroplanen, lagar och förordningar som gäller för alla grundskolor.

Vad skiljer Bruksskolan från andra grundskolor?

Bruksskolan är en fristående skola med kristen värdegrund. Vi startar varje dag med en värdegrundssamling där vi exempelvis pratar om hur man är mot varandra samt arbetar aktivt med värdegrundsfrågor i situationer som uppstår. Vi tar också emot färre elever. Det gör att vi har mindre klasser och lättare kan anpassa undervisningen efter den enskilda individen.

Hur arbetar ni för en trygg miljö?

Vi har nolltolerans mot kränkande beteende och arbetar kontinuerligt för en trygg miljö för elever och personal.

Kostar det någonting att gå på Bruksskolan?

Nej, det gör det inte. Vi finansieras av kommunala bidrag och behöver inte ta ut elevavgifter.

Vad händer om Bruksskolan går med vinst?

Bruksskolan har inget vinstintresse utan allt handlar om att erbjuda en skola som ger eleverna en bra start i livet. Om verksamheten skulle gå med vinst, återinvesteras varenda krona i verksamheten.

Hur ansöker jag om en plats på skolan?

Fyll i formuläret under ”Ansök”, sedan kontaktar vi dig. Intresseanmälan är inte bindande

När ska ansökan senast skickas in?

Vi tar emot ansökningar fortlöpande. Det går alltid att välja skola – även när terminen har börjat.

Praktiska frågor

Var ligger skolan?

Skolan är belägen på Mekanvägen 33 i Ursviken.

Tar jag med egen mat?

Nej, lunchen serveras i Brukskyrkans matsal och levereras av Restaurang Köket.

Hur fungerar det om jag har specialkost?

Eleverna erbjuds den mat som serveras enligt matsedel – undantag beviljas av medicinska, religiösa och etiska skäl. Vid undantag – kontakta skolsköterskan.

Hur fungerar det med skolbuss?

Eleverna i närområdet erbjuds skolskjuts. Vid frågor kring bussturen, kontakta skolan.

Hur fungerar det med försäkring?

Eleverna är försäkrade via Trygg-Hansa och elevförsäkringen gäller olycksfall både under skoltid och fritid. Vid olycka ombeds ni kontakta skolan för skadeanmälan.

Hur kan jag kontakta er?

Administration: 0910-797916
Rektor: Pär Augustin par.augustin@bjorkskolan.se

Ni är välkomna att besöka oss. Kontakta oss innan så vi kan ta emot er på bästa sätt.

Du hittar oss även på Facebook och Instagram; @bruksskolan.